Etik & Moral, Förlåtelse

2012-03-04 22:58:33 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Har idag läst min religion i x antal timmar. Etik och Moral är rätt så intressant c: Läst bland annat om Pliktetikerns väg, Konsekvensetikerns väg och Sinnelagsetikerns väg och om samvete. Har djur samvete? Ja, tydligen shimpanser iallafall. ^^

Förlåtelse
"Döm inte genast!
Var mild! Förlåt!
Betänk din egen skuld!
Om vi visste allt om varandra,
Så skulle det vara lätt att förlåta.
Då fanns det ingen stolthet eller högmod längre.
"
-Hafiz (Persisk 1300-talspoet)

Att be om förlåtelse är en av de första moraliska handlingarna vi får lära oss som barn. De flesta religionerna betonar vikten av att förlåta sina medmänniskor och storhet i att ångra det man gjort fel och be om förlåtelse för detta. Det finns t.o.m sörskilda högtider, t.ex. den judiska Jom Kippur, då ånger och förlåtelse helt står i centrum.
För mig har förlåtelse varit något extremt betydelsefullt för min del. Men jag vill höra personen som gjort fel be om det. Jag kan inte bara gå fram och säga "jag förlåter dig" om de inte själv insett att de gjort fel.
Som jag själv talat om för några som är mig nära ; "Jag bryr mig sällan om vad folk gjort, bara om hur de hanterar det". Jag menar då såklart att vad den personen än har gjort för fel så förlåter jag den bara om han eller hon kan inse att denne gjort fel och ber om förlåtelse, en ny chans eller få ställa fel till rätta.
Jag brukar också säga att alla förtjänar en andre chans. Vilket betyder att jag sällan ger en tredje.  Tredje chans gäller bara om jag har en bra lång historik med den personen.

BTW
, har kollat färdigt på Chuck idag också! Färdig med alla 5 säsonger! Boyah! NÄSTA SERIE!!

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback