En falsk självkänsla och aggressiv stolthet

2012-05-16 04:10:21 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Har inte uppdaterat så mycket eftersom att blogg.se inte längre funkar på firefox för mig så man får använda logga in genom Chrome istället, har riktigt sneat på senaste tid alltså. Men iallafalll

Som ett gammalt inlägg om personlighetsstörningar innehöll det bland annat om narcassism så tänkte jag ha lite mer om det, eftersom 'jag är så duktig' med det;

Ett vanligt misstag är att tro när att älskar sig själv nödvändigtvis motsvarar narcissism, En person med en sund självkänsla accepterar och älskar sig själv villkorslöst, att erkänna både dygder och fel i själv, och ändå, trots allt, att kunna fortsätta att leva älska henne / honom själv.
I narcissister, däremot "ger medfödda osäkerhet om sitt eget värde upphov till en egen skyddande, men ofta helt falsk, en aura av storslagenhet" att producera klassen av narcissister, eller människor med mycket hög, men osäkra, självkänsla fluktuerande med varje ny episod av social beröm eller avvisande. Narcissism kan alltså ses som ett symptom på grunden låg självkänsla (det vill säga brist på kärlek till sig själv), men ofta tillsammans med "en enorm ökning av självkänsla" baserad på den försvarsmekanism av förnekelse av överkompensation.
Narcissisten kan alltså inte erkänna och acceptera hans fel, som han alltid försöker dölja: hans idealiserad självkärlek avvisade den del av honom som förödmjukas. Istället betonar narcissisten sin individuella storhet i närvaro av andra, bara för att försöka övertyga sig själv att han är en värdefull person och att försöka sluta skämas för sina fel, tyvärr sådana "personer med orealistiskt uppblåsta själv-åsikter, vilket kan vara särskilt instabila och mycket känslig för negativ information.
Hur man hanterar en narcissist?

Uppskatta denne när han/hon är ärlig. Vill ni ha en god relation till en narcissist, gäller det att visa honom eller henne en sann uppskattning. Detta leder till att han litar på er och kommer att bete sig ledigare i din närvaro.

Förklara för denne varför någon reagerar på ett visst sätt. Om ni vinner narcissistens förtroende kommer han eller hon att anförtro sig för er. Han eller hon kommer att berätta för er hur människor är våldsamma, onda, värdelösa, något som visar prov på att de inte har visat narcissisten den uppmärksamhet som han/hon tror förtjänar av andra. Ni kan hjälpa honom genom att förklara för honom hur andra ser på saken. Det handlar inte om att de den andre rätt, utan endast komma med en åsikt.

Respektera konventionaliteten. Narcissten anser sig stå över alla andra och väntar sig att bli behandlad som sådan. Bli inte sen, var ej distanserad, för allt i den ordning som förespråkas, annars riskerar ni att irritera honom väldigt mycket.

Kritisera en narcissist endast när det är absolut nödvändigt. Att göra så, leder till att en explosion undviks. Säg inte till honom att han står över alla andra, att han är egoistisk eller något annat som attackerar honom som person. Det gäller att endast kritisera uppförandet, t ex genom att säga: ”jag gillar inte när du blir sen utan att tala om det” eller ”jag vill inte att du avbryter mig när jag talar” eller ”jag förstår att du har dina skäl att ogilla X, men låt oss nu tala om någon annan.”
Berätta inte om dina egna framgångar och privilegier. Narcissistens avund är mycket större än någon annans. Någon annans framgångar sårar narcissisten och denne känner att en djup orättvisa råder.

Var försiktig när han försöker manipulera dig med påståenden såsom:

  1. ”Ni är bäst!”
  2. ”Efter allt jag har gjort för er…”
  3. ”Var försiktig, annars…”
  4. ”Du och jag befinner oss i samma båt”

Gör inte honom någon tjänst som han eller hon inte tycker behöver återgälda. Det är viktigt att narcissister vet vilka dina gränser är: vad du accepterar och vad du inte accepterar. Det gäller att göra klart för honom vilka era gränser är.

Vänta er inte erkännande. Det finns inte med i narcissistens värld. Ömsesidigheten existerar inte.

Denna person kan även vara utseéndefixerad efterom han / hon är rädd för att höra negativ kritik om det.

Referenser: Baumeister, Roy F. (2001). "Violent Pride: Do people turn violent because of self-hate or self-love?", in Scientific American, 284, No. 4, pages 96–101; April 2001.
http://socialpsykologi.twice.se/narcissistisk_personlighet.html och Praktisk iaktagelse.


 

Jag tycker sånt här, som har med hjärnan att göra, är väldigt intressant, därför jag väljer att ha sånt här på min blogg och väljer just narcissismen för det är en sådan person jag en gång kände.
Vad jag gjorde för "fel" var att jag inte längre kunde tolerera att personen inte kunde inse när denne gjort fel, och tryckte ner andra allt för mycket. Jag fick helt enkelt nog. En sån här person kan kasta iväg sin lojalitet till sina vänner (även de närmsta) ut genom fönstret, på nolltid, när det handlar om sig själv.



Det har varit kul, tack och Nattipatti!

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback